Pas vroegen we jullie: wanneer ben jij echt uit je comfortzone gestapt, en waarmee? We kregen ontzettend veel verhalen en reacties. Wat mooi en inspirerend om te lezen. Dit keer stelde redacteur Eva een aantal vragen aan Patricia Mollenhauer, die een product op de markt zet dat ze zelf maar nergens kon vinden: mooie huidkleurige lingerie in alle tinten.

Hoe ben je op het idee gekomen om voor jezelf te beginnen en Women of Colours te starten?
“Het idee is eigenlijk ontstaan vanuit een irritatie. Vroeger werd ik regelmatig gevraagd als mannequin en model. Ik droeg dan vaak kledingstukken waar je huidkleurig ondergoed onder moest dragen, maar de enige optie voor mij en andere kleurrijke meisjes was zwart of geen ondergoed. Dat stoorde me en ik ging op zoek naar ondergoed dat qua kleur beter op mijn tint aansloot dan zwart. Alleen… dat was nergens te vinden. Ik kon me niet voorstellen dat ik de enige was die tegen die probleem aanliep en daarom besloot ik drie jaar geleden het zelf op de markt te brengen. Ik startte een marktonderzoek, maakte plannen en zo ontstond Women of Colours; lingerie for every woman, every colour.”

Welke angsten moest je overwinnen in de beginperiode?
“Vragen die door mijn hoofd spookten waren: ‘is het wel een goed idee? En ‘is er echt wel zoveel vraag naar dit product als ik denk?’, ‘kan ik dit wel?’, ‘heb ik de juiste competenties en ervaring?’ Ik heb een aantal angsten grotendeels overwonnen door grondige research en marktonderzoek. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat er daadwerkelijk vraag is naar het product. Mijn grootste angst is op dit moment nog steeds het financiële plaatje. Oké, ik heb een goed idee en de vraag naar het product is er, maar waar haal ik het geld vandaan om het te realiseren? Een groot gedeelte heb ik inmiddels zelfs gefinancierd. Ik ben er nog niet, maar ik ga stapje voor stapje verder. Deze maand ga ik starten met een crowdfundingcampagne bij het platform CrowdAboutNow. Ik heb het geld nodig om daadwerkelijk een order te kunnen plaatsen, verdere ontwikkeling van de collectie en zaken als marketing. Via deze weg kunnen mensen mij helpen door lingeriesetjes te bestellen of ze kunnen investeren vanaf €100 met een rendement van 5 procent per jaar.”

Hoe reageerde je omgeving toen je deze stap nam?
“In eerste instantie sceptisch. Ik moest echt wel even goed uitleggen wat ik nu eigenlijk bedoelde. Hoezo huidkleurig ondergoed, dat is er toch al? ‘Ja, maar niet voor mij en zoveel andere meisjes en vrouwen!’ Oooh, zo heb ik het nog nooit bekeken, wat een goed idee! Na een korte uitleg valt het kwartje meestal wel en worden mensen enthousiast. Nu krijg ik veel steun en spoort iedereen me aan door te zetten als ik een tegenslag heb of wanneer het even lastig is. Mijn man ziet ook echt dat ik een uniek idee heb gevonden en spoort me aan door te zetten. Dat is heel fijn!”

Als je nu terugkijkt, wat is dan de grootste verandering geweest in jezelf? Wat is het mooiste dat je hebt bereikt?
“Ik heb echt doorzettingsvermogen en drive in mijzelf gevonden. Een product in de markt zetten is iets heel nieuws voor me. Ik heb geen verstand van ondernemen of van ontwerpen, maar ik had zo sterk het gevoel dat ik echt een goed idee in handen had, dat ik het toch ben gaan proberen en daarmee is de drive steeds groter geworden. Het is vallen en opstaan, steeds weer bijschaven, maar ik zet door en dat geeft echt een goed gevoel.”

Welke tips heb je voor vrouwen die ook een dergelijke stap willen zetten?
“Onderzoek en toets je idee. Niet alleen in je omgeving, maar juist ook met bestaande feiten en cijfers. Tijdens zo’n proces krijg je steeds meer feeling met het idee en kun je overgaan tot een goed plan van aanpak. En geloof me, mijn plan van aanpak wordt nog regelmatig aangepast en bijgestuurd, dus houd niet te zeer vast aan bepaalde onderdelen of zaken die in je hoofd zitten. Er gebeuren onderweg nu eenmaal dingen waar je geen rekening mee hebt gehouden en dan moet je wel kunnen meeveren en je koers kunnen aanpassen. Dus: wees flexibel en keep an open mind!”

Heb je interesse in de lingerie van Women of Colours en/of wil je Patricia steunen middels haar crowdfundingcampagne? Kijk dan op www.womenofcolours.com.