De ochtenden. Je houdt ervan of je vindt het een verschrikking. Toch kun jij jouw eigen ochtend zelf creëren. Een drukke ochtendspits voorkom je bijvoorbeeld door een half uur eerder op te staan. Of door praktische voorbereidingen de avond ervoor. Maar er niets boven het toevoegen van een vast en prettig ochtendritueel.

Er zijn natuurlijk veel goede tips om je drukke ochtend in goede banen te leiden. In dit blog beperken wij ons tot het toevoegen van een ochtendritueel. Als je wakker wordt zet jij jouw koers uit voor de rest van de dag. Een prettig en rustig begin is daarom de moeite waard.
Volgens de Ayurvedische filosofie, hebben jouw keuzes in de ochtend grote invloed met name op je weerstand. Juiste keuzes helpen je je weerstand te vergroten. Daar waar slechtere keuzes juist tot vermindering en daardoor ziekte kunnen leiden. Laat je lichaam dus rustig op gang komen met de volgende tips. Wat houd jou nu nog tegen?

Verminder afleiding.

Een slaapkamer is bedoeld voor rust. Je smartphone, een televisie en veel rommel horen hier niet thuis. Zonder deze afleidingen slaap je sneller en beter en word je in de ochtend heel rustig wakker. Een belangrijk Feng shui advies is dat je jouw bed zo neerzet dat je vanuit je bed de deur van de kamer kan zien.

Stilte voor jezelf 

Blijf – als je wakker wordt- nog even in bed liggen of zitten. ‘Mediteer’ door twee minuten je aandacht in het hier en nu te vestigen. Geen zorgen, geen plannen, alleen ‘gedachteloos’ in het hier en nu zijn. Ga mindful met je ademhaling om. Dit doe je door diep in te ademen door je buik en uit te ademen door je neus. Herhaal dit tien keer.

Zeg een positieve affirmatie

Je kunt denken aan een affirmatie als: ‘Vandaag is een fantastische dag!’ of ‘Ik voel me goed en sta open voor mooie avonturen’. Herhaal je affirmatie een paar keer. Stap vervolgens uit je bed en maak je klaar voor jouw dag. Wil je meer weten over de kracht van affirmaties? Lees dan onze blog: 10 positieve affirmaties op je dag mee te beginnen.

Schrijf een notitie 

Dit kan een dankbaarheidsnotitie zijn, zoals ‘Ik ben dankbaar voor alle mooie mensen die om mij heen staan.’ Een wens, een affirmatie of wat je gedroomd hebt op. Schrijven werkt helend en krachtig.

Drink citroenwater

Een gezond alternatief voor de koffie. Vul een kop met lauwwarm gekookt water en het sap van een halve citroen. Het is o.a. goed voor je spijsvertering en het geeft je immuunsysteem een oppepper. Het hydrateert en reinigt je lichaam van binnenuit. Het verhoogt je energieniveau. Het bevordert een jonge en gezonde huid. En het helpt bij het afvallen. Genoeg voordelen?

Visualiseer jouw droomdag

Een leuk opdrachtje voor onder de douche. Bedenk wat je vandaag gaat doen en wilt bereiken. Begin met de lastigste klus van die dag en visualiseer de beloning die je jezelf gaat geven. Bijvoorbeeld, vandaag ga je de administratie bijwerken, emailbox opschonen en een afspraak inplannen met je vriendin die jullie iedere keer uitstellen. Als beloning ga je die lekkere reep pure chocolade helemaal alleen opeten. Klinkt dat niet heerlijk? Probeer je voor te stellen hoe jij je zal voelen als je dit straks gaat doen.

Lees ‘De 7 spirituele wetten van succes’

Het boekje ‘De 7 spirituele wetten van succes’ van Deepak Chopra was jarenlang mijn starter van de dag. Het idee? Je leest één hoofdstuk per dag en na een week begin je opnieuw. Ik ken het boekje zo goed als uit mijn hoofd. Het is praktisch, lief en bied een nieuwe manier van kijken naar de wereld. Elke hoofdstuk heeft maar een paar bladzijdes dus prima te doen ook nog!

Bereid de ochtend goed voor

Woon je niet alleen? En wordt je wakker met je partner? Of heb je kinderen? Bereid de ochtend dan goed voor. Zo kun je voorkomen dat je ochtendstress krijgt én wordt de ochtend ineens een kans voor quality time met jouw geliefden! Ruim de keuken de avond ervoor op en wat zou je vinden van een gedekte ontbijttafel die al klaar staat voor jullie?

Wat wordt jouw nieuwe ochtendritueel?

De manier waarop je je dag begint is voor iedereen belangrijk. Gun jezelf en je lichaam de tijd om rustig op gang te komen. Zodat je vol energie aan je (werk)dag begint. Begin met de tip(s) die jou het meeste aanspreekt. En bouw rustig op. Zoek naar de balans die jij hierin nodig hebt.

 

Bron foto: Huffington post