Heb je wel eens gehoord van The Blue Zones? Het zijn de vijf plekken op aarde waar inwoners relatief langer leven en gezonder en gelukkiger zijn dan in de rest van de wereld: Sardinië (Italië), Okinawa (Japan), Loma Linda (Californië), Ikaria (Griekenland) en Nicoya (Costa Rica). Journalist Dan Buettner onderzocht hoe het komt dat deze bewoners zo lang in goede gezondheid leven en stelde The power nineop; negen goede gewoontes die wetenschappelijk bewezen leiden tot een langer leven. Smart&Sexy-redacteur Eva zet de beste lessen in gezondheid en geluk voor je op een rijtje.

1. Doe aan natuurlijke beweging. Blue Zone-inwoners staan natuurlijk niet uren te zweten in sportscholen en doen al helemaal geen insanity-training thuis voor de tv. De omgeving waarin zij wonen stimuleert hen om te bewegen. Ze gaan lopend naar winkels of familieleden in de buurt, ze werken in de tuin en maken (veel) minder gebruik van huishoudelijke apparatuur dan wij. Ze bewegen dus meer, zonder daar heel bewust over na te denken.

2. Woon op een fijne plek. Natuurlijk is het van groot belang hoe de maatschappij waarin je woont is ingericht en hoe de omstandigheden zijn. Daar heb je echter niet altijd invloed op. Wat je wel kunt sturen is de buurt waarin je wil wonen. Wij mensen kunnen bijvoorbeeld nooit echt wennen een geluidsoverlast. Een rustige en natuurlijk ook veilige buurt is daarom aan te raden. Nog specifieker; maak van je huis bewust een fijne plek. Zorg ervoor dat je er in de flow kunt komen. Dat er ruimte is om dingen te doen waar je gelukkig van wordt, zoals hobby’s en/of samen zijn met vrienden en familie. Tuinieren is bijvoorbeeld een uitstekende manier om je stresslevel naar beneden te brengen. Ook als je geen tuin hebt: haal groen in huis!

3. Vind jouw plan de vida. Waar kom jij je bed voor uit? ‘Wat is je passie?’, zeggen wij hier. In Costa Rica noemen ze het plan de vida; het levensplan. Investeer in het ontdekken van je talenten, je unieke eigenschappen en hoe je die kunt gebruiken. Dat hoeft echt niet het redden van de wereld te zijn of het opzetten van een groot bedrijf. Familie en het gezin is bijvoorbeeld erg belangrijk in midden Amerika. Ze besteden daarom zoveel mogelijk tijd aan hun geliefden en bijdragen aan welvaart voor de familie is voor veel Costa Ricanen dan ook HET plan de vida.

4. Ontstress elke dag eventjes. Stress hoort bij het leven. Altijd Zen en kalm zijn is een onrealistisch streven. Overmatige stress is echter heel slecht voor je gezondheid én je geluk. Blue Zone-inwoners hebben daarom allemaal gewoontes in hun dagelijkse routine opgenomen om bewust te kunnen ontspannen en stress van zich af te kunnen schudden. Denk aan bidden, meditatie of een middagdutje. Het hoort net zo in hun dagelijks bestaan als tandenpoetsen.

5. Eet volgens de 80 procent regel. Niet overmatig eten, maar eten tot je maag voor 80 procent vol zit. In Japan spreken ze bewust de oude mantra Hara Hachi Bu voor de maaltijd uit, om zichzelf hieraan te herinneren. Diëten komt trouwens niet voor in de vocabulaire van Blue Zone-inwoners. Ze bewegen simpelweg voldoende en eten standaard gezond (natuurlijk, vers en vooral veel peulvruchten). De kleinste maaltijd eten ze aan het einde van de dag en in de avond eten ze niet of nauwelijks.

6. Maak van je geliefden een prioriteit. Familie en geliefden komen altijd op de eerste plaats voor Blue Zone-inwoners. Ouders en grootouders die niet meer alleen kunnen wonen worden vaak in huis genomen of blijven in ieder geval dichtbij. Ze zijn trouw aan hun partner, besteden tijd en aandacht aan hun relatie en investeren in hun kinderen.

7. Drink wijn. Vrijwel alle Blue Zone bewoners drinken zo’n 1 á 2 glazen wijn per dag. Medium drinkers leven bewezen langer dan geheelonthouders, zo blijkt. Voor een dubbel gelukseffect: drink dat glaasje bij voorkeur gezellig met vrienden!

8. Kies je vrienden én je partner bewust. Negatieve gewoontes, zoals roken, klagen of jezelf sociaal afzonderen zijn besmettelijk. Gelukkig geldt dit ook voor positiviteit en geluk. Niet voor niets wonen Blue Zoners in een sociale omgeving, een netwerk, waar gezond gedrag gestimuleerd wordt. Daarnaast is er veel onderlinge steun. Zo hebben ze in Okinawa moai; groepjes vrienden die elkaar door het leven heen blijven steunen. Mooi hè? Liefde hoort geen pijn te doen. Durf iemand daarom los te laten als je diep van binnen weet dat de relatie niet goed voor je is en kijk verder dan iemands goede baan, vlotte babbel of leuke uiterlijk. Kies ervoor om je leven te delen met iemand bij wie je je echt goed voelt.

9. Vind geluk op je werk. Want.. gelukkig op je werk is gelukkig thuis. Bewezen factoren zijn het kunnen inzetten van je natuurlijke talenten en het daarop ontvangen van positieve feedback. (Misschien ben je heel goed in wat je doet maar werk je altijd solo). Of je plezier haalt uit wat je doet draagt veel meer bij aan je geluk dan een grote carrière maken. Wat ook meespeelt is de afstand naar je werk. Mensen die een uur of langer moeten reizen hebben 40 procent meer salaris nodig om zich tevreden te voelen met hun leven. En tenslotte heel belangrijk: sla geen vakanties over. Spaar je dagen niet te veel of te vaak op maar neem die vrije tijd. Zes weken per jaar vrij schijnt een goede garantie te zijn voor geluk.

10. Ga bewust maar ontspannen om met geld. Als je je echt zorgen moet maken om je financiën is het bijna onmogelijk om je echt ontspannen en gelukkig te voelen. Je kunt echter wel een bepaalde houding aannemen ten opzichte van geld. Het idee is om wel te zorgen dat je het hebt, want het is nu eenmaal nodig, maar om het niet al te veel te wíllen hebben. Hoe doe je dat? Save mindlessly and spend thoughtfully. Oftewel, spaar makkelijk, als een logische keuze. En geef bewust je geld uit. Dus als er ruimte voor is en aan de dingen waar je het ook echt aan wil besteden. Dat betekent dus ook: vermijd creditcards en koop-nu-betaal-later regelingen.

Bron: www.bluezones.com