De zomer is, zo goed als, voorbij.. Het nieuwe schooljaar is weer begonnen. Ook al ga je niet meer naar school, heb je geen schoolgaande kinderen, werk je als freelancer altijd door, ben je niet op vakantie geweest.. September voelt toch vaak een beetje als een fresh start, al was het maar omdat we in de zomermaanden toch (bijna) allemaal wat rustiger aan doen. Bye-bye cucumbertime (komkommertijd), let’s go with the flow! Een gevoel wat motiveert om je doelen weer eens op scherp te zetten. Waar wil je voor gaan? Wat wil je manifesteren in je leven? Meer opdrachten. Een nieuwe baan. Fitter worden. Een nieuw project starten. Je huis opknappen. Een boek schrijven. Wat het ook is, je kan het! Natuurlijk!

Alleen die discipline vasthouden is soms nog best lastig. Hoe bereik je je doelen?

10 tips!

1.Visualiseer
In plaats van direct in actie te komen, ga eerst eens rustig zitten. Hoe ziet dat wat je zo graag wil bereiken er echt uit? Stel je voor dat je je doel al hebt bereikt.. hoe zou dat voelen? Hoe zou het je dagelijks leven veranderd hebben? Wat zou je dan anders doen, wat zou je merken? Dompel je er helemaal in onder, feel it!

2.Formuleer je doel positief en concreet.
Het is veel makkelijker om een goede gewoonte aan te leren, dan om een slechte gewoonte af te leren. Stoppen met roken is dan ook geen stimulerend doel. Afvallen ook niet. Stoppen met iets is ontzettend lastig te bereiken. Want…wat dan wel? Waarom wil je stoppen met roken? Wat zou er voor in de plaats komen? Je gezonder en fitter voelen, meer geld overhouden? Dan is dat waar je voor gaat. En wil je echt een goed plan maken, maak je doelen dan SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

3.Maak een mood board
Zeker als je een beelddenker bent is een moodboard leuk om te maken en een mooie reminder als je je even afvraagt waar je het ook alweer voor doet. Verzamel alle teksten en foto’s die gaan over wat je wil bereiken. Richt dat mooie droomhuis vast in, plak je droombaan bij elkaar en zoek je ideale man uit. Durf te dromen. (Ben je niet zo van het knutselen? Het kan ook digitaal, bijvoorbeeld op pinterest).

4.Kom in je yang-energie
In de Chinese astrologie staat yin voor vrouwelijkheid, zachtheid, passiviteit, water/koud. Yang staat voor mannelijkheid, actie, vuur en kracht. Ieder mens heeft beide kanten in zich en de kunst is om ze in balans te houden. En balans betekent; soms het een en soms het ander. Je yin energie gebruik je meestal vooral in je relaties, als je iets liefs doet voor je partner, je kinderen in bed stopt of een verdrietige vriendin troost. Gebruik je yang-energie bewust als het gaat om bereiken wat je graag wil bereiken. Die kracht, die passie, die zit namelijk al in je. Hoe haal je hem naar boven? Bijvoorbeeld door krachtige, actieve activiteiten of sporten te doen maar vooral door je er bewust van te zijn dat je hem hebt en te weten dat je hem kunt aanroepen/naar boven halen als je hem nodig hebt.

5.Lage drempels, hoge beloningen
Maak een lijn van 0 tot 10 waarbij 10 de situatie is waarbij je je doel tot in perfectie hebt bereikt en 0 het tegenovergestelde daarvan is. Waar sta je nu? Stel dat je jezelf een 6 geeft, wat zou je dan moeten doen om een 7 te worden? Wat is een stapje verder? Maak je stapjes zo concreet, en dus haalbaar, mogelijk en beloon jezelf er rijkelijk voor.

6.Maak tijd vrij: waar kun je mee stoppen?
Een doel behalen is ook tijd vrij maken om eraan te werken. En dat betekent soms dat je andere dingen moet laten. Dat kan soms makkelijker dan je denkt. Ga bijvoorbeeld eens op een tv-of internetdieet, je zal zien hoeveel tijd je dat oplevert! Je kunt ook kiezen om gewoon eens een tijdje de lat op een ander gebied wat minder hoog te leggen en meer aandacht te geven aan wat je nu wil bereiken. Bijvoorbeeld; het huishouden hoeft de komende drie maanden wat minder perfect (of ik huur een schoonmaker) en geef mezelf de tijd en ruimte meer aandacht te geven aan mijn project.

7.Vraag een personal stalker Vraag iemand in je omgeving om jouw stok achter de deur te zijn. Om actief te vragen naar hoe het gaat met het behalen van je doel en om met je mee te denken, bij te stellen, je te motiveren. En misschien kun jij, op een ander gebied, hetzelfde doen voor hem/haar?

8.Maak het een routine

Wil je iets nieuws in je leven integreren, maak het dan onderdeel van je routine. Zorg dat je bijvoorbeeld op een vaste dag gaat sporten en hou dat een tijd ook echt zo, tot je er aan gewend bent. Uit onderzoek is gebleken dat kleine nieuwe gewoontjes aanleren gemiddeld 21 dagen duren (bijvoorbeeld de dag beginnen met een goed ontbijt) maar grotere nieuwe routines langer duren, gemiddeld een maand of twee. Geef jezelf dus de tijd en blijf herhalen!

9.Tackel je weerstand
Je wil écht gezonder eten en je voelt de motivatie tot dat iemand je een bitterbal aanbied en je zwicht toch. Misschien omdat je vindt dat het eigenlijk wel verdient hebt. Je probeert het morgen wel opnieuw. Op dat moment maak je de situatie persoonlijk. Maar als je iets wil bereiken, dan horen daar ook die minder leuke momenten bij. Het is gewoon zo. Je hoeft geen medelijden met jezelf te hebben, dat kun je verdragen, ook al is het even lastig. Ga die discussie met jezelf dan ook uit de weg en probeer je angsten en emoties te scheiden van je doel. Of er in ieder geval niet op te handelen.

10.Wees een gelukkige leerling
En tot slot, de belangrijkste tip als je wat dan ook wil bereiken. Wees niet te streng voor jezelf. Het hoeft niet in een keer perfect. Je mag leren, het mag met vallen en opstaan gaan. Je mag dingen uitproberen en ontdekken dat het ene wel en het andere niet de manier is voor je. Kijk met humor en lichtheid naar jezelf en plezier in het feit dat je aan het leren en ontwikkelen bent.