De formule om wat kilo’s kwijt te raken en fitter te worden is simpel: minder eten, meer bewegen. En toch is het in de praktijk vaak helemaal niet zo makkelijk. Je mindset is eigenlijk de basis. En daar kan de wet van de aantrekkingskracht je bij helpen.

Nog even een opfrissertje: de wet van de aantrekking zegt dat je jouw realiteit, hoe je leven nu is, gecreëerd hebt door de gedachten en de emoties die je hebt. Je gedachtes wekken emoties op en andersom. Vaak versterken ze elkaar. Daarmee zendt je een bepaalde trilling, een frequentie, uit. En alles wat op dezelfde frequentie zit, trekt naar elkaar toe. Zo zitten angstige gedachten waarbij je twijfelt of niet in iets gelooft op een lage frequentie. Je voelt het ook, want het kost je energie. Je blijft piekeren, beren op de weg zien en je gaat je er slechter door voelen. Aan de andere kant, als je wel echt in jezelf gelooft, je weet gewoon dat je iets kan of dat het goed zal gaan. Dan gebeurd het ook. Het geeft je energie, het gaat makkelijk, je krijgt goede ideeën. Hoge trilling! Kort samengevat: je krijgt wat je verwacht.

Ontevredenheid als uitgangspunt

Terug naar het onderwerp afvallen. Waarom willen mensen dat eigenlijk? Dat begint doorgaans met een gevoel van ontevredenheid over jezelf op dat moment. Je vindt jezelf te zwaar of niet zo fit, je vindt dat je te veel eet of je voelt je niet lekker in je bikini. Kortom; negatieve gedachten, onzekerheid, kritiek op jezelf. En dat verlaagt je trilling enorm. Dat uitgangspunt zorgt ervoor dat het meteen al lastig wordt. Ten eerste omdat je begint vanuit een punt waar je je niet goed voelt, waar je geen energie van krijgt. Je doelen lijken ver weg, het voelt alsof je een strijd moet leveren. En dat komt omdat je er niet mee ‘afgestemd’ bent. Je zit nog niet op de frequentie van een fit en lekker lichaam.

Behalve dat negatieve gedachten en ontevredenheid je trilling verlagen blijf je daarmee je aandacht leggen op wat je niet meer wil in plaats van wat je wel wil. En waar je aandacht aan geeft groeit. En daarbij geldt dat het woordje niet niet meetelt. Als voorbeeld, denken aan stoppen met roken is nog steeds denken aan roken. Dus hoe meer je blijft denken: ‘ik ben echt te dik, dit kan zo niet meer’ of ‘ik mag echt even geen brood en pasta meer eten’, hoe meer je jezelf blokkeert. Je blijft denken aan, en op de frequentie leven van, dik of ongezond zijn en aan ongezonde producten. En de zin daarin groeit.

Kortom: een lage frequentie kan geen hoge frequentie aantrekken. Je moet eerst zelf op de juiste golflengte komen. Hoe kun je dat doen?

Voel je zo goed mogelijk

De basis van de werking van de wet van de aantrekking is dit: voel je zo goed mogelijk. Omdat je als je je niet goed voelt, ontevreden of ongelukkig je niet kunt aantrekken wat je wil. Het is dus niet: als ik slanker ben, ben ik gelukkig. Het is: als ik gelukkiger ben word ik slanker. Je zo goed mogelijk voelen, alles doen wat je kan om je trilling te verhogen is je belangrijkste opdracht. Waar je nu bent is niets meer dan je startpunt. Wat kan je in het hier en nu vandaag doen om je goed of beter te voelen?

Als je in een lastige periode zit, bijvoorbeeld je bent overspannen of je voelt je somber of je hebt veel stress, dan is het het meest effectief om het algemeen te houden. Dus bijvoorbeeld een half uurtje extra rust nemen, een boek lezen, een fijn muziekje luisteren. Alles wat jou een goed gevoel geeft en alle beetjes helpen. Als je je gemiddeld genomen goed voelt, richt je dan echt op het onderwerp. Als het gaat om je gezondheid en gewicht, wat kun je dan doen om je nu wat beter te voelen? Bewegen op een manier die je leuk vindt, het mag absoluut geen strijd zijn. Extra aandacht besteden aan je kleding, een dagje sauna, een lekkere salade voor jezelf maken. Wat dan ook.

Naast dingen doen die je leuk vindt, zijn nog een aantal dingen die je kunt doen die altijd je trilling verhogen. Slapen en mediteren kalmeren je geest, ze zetten negatieve gedachten even uit. Daarnaast buiten in de natuur zijn en ook bewust stil staan bij waar je dankbaar voor bent. Maak elke dag een kort lijstje van de grote en kleine dingetjes van die dag en je zult zien dat het helpt.

[thrive_leads id=’16975′]

Alignment

Je zo goed mogelijk voelen is dus de basis. Vanuit daar kun je je emoties, je gedachten en je taal steeds meer afstemmen met wat je wil. Je komt dan op de frequentie van een slank persoon die lekker in zijn/haar vel zit. Alignment noemt Abraham Hicks (wet van de aantrekking-goeroe) dat. Jezelf op een lijn brengen met dat wat je wil. En dat doe je door er nu al zo veel als je kan naar te leven. Act as if it is already done. Leef nu alsof je die fitte, slanke, gezonde, energie versie van jezelf bent die je wil zijn en dat lichaam verandert dan wel mee. Zonder dat het een strijd is naar een doel toe, die je weer los laat als het behaald is, waardoor je terugvalt.

Maak dus zo helder mogelijk waar je naartoe wil. Als jouw doel bereikt is.. hoe ziet je leven er dan uit? Welke keuzes maak je, wat eet je anders, welke beweging doe je, welke kleding draag je, hoe zou je je voelen, hoe ga je om met uitzonderingen zoals feestjes? Hoe helderder dit beeld voor je wordt, hoe dichter je jezelf daarbij brengt. Om je daarbij te helpen kun je een vision board maken (collage) of op papier je dag of week beschrijven als je je eigen 2.0 versie al bent geworden. Het hoeft niet in een keer, verzamel steeds meer data van wat een gezonde leefstijl voor jou is en wat bij je past. Welke vorm van bewegen vindt je leuk (als je iets doet wat omdat het moet verlaag je je trilling weer en doet het niets voor je) en op welke voeding reageert je lichaam goed.

Stuur je gedachten

Waar je aandacht aangeeft groeit hadden we al vast gesteld, stuur je aandacht en je gedachten dus bewust positief. Geef aandacht aan wat je wel wil en gaat doen in je nieuwe leefstijl. Aan lekkere gezonde producten, nieuwe recepten uitproberen, genieten van het ene wijntje dat je wel neemt in plaats van denken aan de drie andere wijntjes die je niet meer neemt. Ook zijn mensen die willen afvallen vaak veel meer bezig met eten dan mensen die ‘nou eenmaal’ slank zijn. Die denken niet steeds na maar eten iets als hun lichaam honger krijgt en stoppen als ze vol zitten. Het is dus belangrijk om die band met je lichaam weer te herstellen en dat zit niet in je hoofd. Geef je aandacht daarom ook aan andere dingen. Geef jezelf voldoende andere voeding dan alleen vanuit eten. Hoe je jezelf op alle gebieden kunt voeden lees je in deze serie van redacteur Ramona.

Affirmaties

Een andere sterke manier om je gedachten te sturen is affirmaties maken. Affirmaties zijn eigenlijk nieuwe, positievere, gedachten die je heel bewust formuleert om je oude gedachtepatronen te doorbreken. Je bent namelijk geneigd om veel gedachten automatisch te herhalen, ze worden dan overtuigingen, dingen die je echt gaat geloven. Het gaat me nooit lukken, het zit bij ons nou eenmaal in de familie, ik ben weer te zwak het heeft toch geen zin, ik heb al twee koekjes op laat ik de rest ook maar nemen. Dit zijn allemaal gedachten waarmee je jezelf blokkeert. Door affirmaties te gebruiken reset je jezelf en stem je je af.

Voorbeelden van affirmaties zijn: 

Ik zorg zo goed mogelijk voor mezelf en mijn lichaam zal vanzelf mee veranderen.
Ik maak gezonde keuzes voor mezelf.
Ik geniet van een gezond leven.
Als ik buiten aan het wandelen ben geeft me dat energie.
Ik luister goed naar mijn lichaam en naar wat het nodig heeft.

Taal

Ook je taal is een heel krachtig middel om de wet van de aantrekking voor je te laten werken. Let er maar eens bewust op. Misschien zeg je wel vaak ‘oh, ik lust alles hoor’ of praat je vaak over dat je jezelf te dik vindt. Wat zeg je op een feestje als iemand je iets aanbied? ‘Nee dankje, ik mag dit niet’? Iets niet mogen geeft het gevoel alsof er een strenge ouder is die op je let. Jij hebt de regie over je leven en jij maakt zelf gezonde keuzes. ‘Nee dankje’, is dan misschien eigenlijk wel genoeg. En wat zeg je terwijl je iets eet (hardop of in jezelf)? Praat je dan over hoe lekker het is of over dat het misschien toch wel slecht voor je is? Door je taal houdt je onder andere je oude patronen in stand. Je blijft jezelf bevestigen in je ongezonde patronen of overtuigingen. Kies je woorden dus zorgvuldig en zo positief mogelijk als het gaat om je gezondheid en voeding.

Blokkades

Nadacht je vanuit je ontevredenheid (wat wil je niet) hebt bedacht wat je wel wil en je daar zo veel mogelijk mee afgestemd hebt (door middel van je emoties, gedachten en taal) is het tijd voor de laatste stap. Ontvangen. En die laatste stap, is erg belangrijk. Het betekent namelijk: loslaten. Pas dan kun je toestaan en toelaten dat dingen ook echt naar je toe kunnen komen. En loslaten is niets anders dan: stoppen met vasthouden. Oftewel vertrouwen dat het komt en je aandacht richten op andere zaken, op je zo goed mogelijk voelen.

Als iets wat je wil wat maar niet lukt, is dat meestal omdat er overtuigingen of gedachten in de weg zitten die je blokkeren. Deep down geloof je er niet echt in, ben je ongeduldig of blijf je piekeren. In het geval van afvallen kan het zijn dat je het moeilijk vindt om goed voor jezelf te zorgen, naar je lichaam te luisteren, bepaalde overtuigingen op het gebied van voeding hebt meegekregen of misschien ergens wel angst hebt voor die nieuwe sexy versie van jezelf (en alle aandacht die je zal krijgen).

Hulp nodig?

Wil je ook graag een betere versie van jezelf worden, oftewel eruit halen wat in je zit? Eva van den Berg (Smart&Sexy redacteur) helpt je om positiever te denken, hoe je de wet van de aantrekking in je dagelijks leven kunt gebruiken en hoe je meer energie krijgt. Of het nu gaat om afvallen of gezondheid of om andere dingen in je leven waar je graag een verandering in wil zien.

Kijk voor meer informatie op: www.flamingocoaching.nl of neem contact op met Eva via info@flamingocoaching.nl