Als je veel energie wilt hebben dan is het belangrijk om te kiezen voor voeding waar jij blij van wordt. Voeding – in de meest brede zin van het woord – die licht en liefde uitstraalt. Zodat jij je energiek kunt voelen en je immuunsysteem haar opperste best kan doen. Dus niet alleen smullen van wat er op je bordje ligt maar ook smullen op het gebied van je gedachtes, emoties, relaties en spiritualiteit. Hoe kies je de voeding die het beste bij jou past? In deze serie van vijf blogs lees je over hoe je jezelf optimaal kunt voeden op alle aspecten van je leven. Deze week deel 1:

Optimale voeding op fysiek niveau. 

Adem

Bij voeding op fysiek niveau denken we vaak aan wat we eten en eventueel wat we daarbij schenken. Maar we vergeten het allerbelangrijkste: onze adem! Ademhalen (en huilen) is het eerste wat je doet als je geboren wordt en het laatste wat je doet als je weer gaat. Je kunt hooguit een paar minuten zonder en bovendien verraad je adem al snel hoe het met je gaat. Een diepe, ontspannen ademhaling is belangrijk voor gezonde cellen en veel energie. Vind je dit lastig? Meditatie, sport en yoga kunnen helpen je ademhaling te verdiepen. Tip: Je kunt kleine reminders maken voor jezelf om tijdens je dag te checken hoe je adem voelt. Een armbandje of piepje op je telefoon. Is je adem hoog of voel je hem tot diep in je buik of zelfs je bekken? Een paar minuten per dag op je adem focussen draagt al enorm bij. Wist je dat je cellen ook een eigen mini-ademhaling hebben? Je cellen nemen zuurstof op door het buitenste laagje, het membraam. Om dit velletje soepel en gezond te houden hebben de cellen gezonde vetten nodig, bijvoorbeeld de vetten die je vindt in avocado’s, vette vis en olijfolie. Dus zelfs als je ademt als een doorgewinterde yogi, zonder de juiste vetten is het voor je cellen lastig om alle beschikbare zuurstof op te nemen.  

Eten

Na je adem komt je voeding. Over wat gezonde voeding is zijn de meningen verdeeld. De een zweert bij de schijf van vijf, de ander bij superfoods of glutenvrij. De ene hype volgt de andere op en zo zien we door de bomen het bos niet meer. De basis is echter best simpel: het is belangrijk dat je voldoende verschillende vitaminen, mineralen, antioxidanten en basen binnenkrijgt. Voeding die niet zuurvormend maar juist basisch van aard is, zoals groente, fruit, verse noten, zaden en oliën. Dit is voeding die de pure levenskracht nog in zich heeft. Voeding vol energie, het licht van de zon. Als je hier genoeg van binnenkrijgt dan is dat frietje of die slagroomsoes echt niet zo’n probleem. Je hoeft dus echt geen raw-foodie te worden. Bij gezonde voeding gaat het er vooral ook om dat jij voelt dat het goed voor jou is. Als jij blij wordt van wat je eet is dat fijner voor je lichaam dan als je met tegenzin of stress een dieet volgt. De gedachte die je hebt over wat je eet is minstens zo belangrijk als wat erin zit. Dus als jij je lichaam voldoende gezond bouwmateriaal geeft en ook nog eens ontzettend kunt genieten van een stuk chocola: why not? (Meer over de invloed van jouw gedachtes en overtuigingen in de blog smullen voor je geest) Tip: elke dag een groene smoothie met groente (70%), fruit, olien en zaden is een waar festijn voor je lichaam. Maar ook hierbij mag je voelen of dit bij jou past.  

Water

Net zo belangrijk als wat je eet is voldoende drinken. Hoeveel dat precies moet zijn is voor iedereen anders maar ca 2 liter schoon water per dag is een richtlijn. Je helpt je lichaam om afvalstoffen af te voeren en dus zijn al die extra tripjes naar het toilet voor het goede doel! Als je veel stress hebt of makkelijk emoties oppikt van andere mensen kun je ervoor kiezen extra veel te drinken om je systeem te reinigen.  

De kracht van intentie

De Japanse wetenschapper dr. Emoto heeft onderzoek gedaan naar de invloed van bijvoorbeeld muziek, woorden en intentie op de vorming van kristallen in water. Wat blijkt? Positieve, liefdevolle woorden maken perfect symetrische, prachtige waterkristallen. Terwijl woorden met een negatieve betekenis een vervormd beeld geven. En dan te bedenken dat wij zelf voor ca 70% uit water bestaan. Hoe mooi is het om, voordat je drinkt, een positieve intentie uit te spreken of een sticker met een woord of wens op je flesje te plakken? Tip: Zet een flesje water op je buro in zicht, waar je steeds uit kunt drinken. Plak er eventueel een sticker onder met een wens voor jezelf. Bijvoorbeeld: liefde, vertrouwen. Tip 2: Ben je echt ziek en kun je alle hulp gebruiken? Vraag je vrienden om een nachthemd vol te schrijven met liefdevolle beterschapswensen voor jou. Slaap erin en de energie van deze mooie wensen kan zijn werk doen.

Omgeving

Natuurlijk heeft je lichaam ook te maken met factoren waar je niet zoveel invloed op hebt, zoals milieu, luchtvervuiling en straling. Zelfs in de kleinste Himalayadorpen is tegenwoordig wifi te vinden. Je kunt proberen gifstoffen te vermijden door biologisch te eten, voeding uit blik te vermijden en te kiezen voor natuurlijke verzorgingsproducten. Je lichaam hoeft dan minder hard te werken en kan alle aandacht richten op omgaan met factoren waar je geen invloed op hebt. Tip: Gebruik je graag lippenbalsem? Kijk of je voor een natuurlijke variant kunt kiezen. Omdat we als vrouwen toch een behoorlijk aantal kilo’s lippenstift schijnen op te eten… Smullen van gezonde voeding voor je lichaam ligt voor de hand. Hoe zit het met de beste en meest lichtgevende voeding voor ons gevoelsleven? De liefde natuurlijk! Waar word jij blij van? Daarover meer in de blog smullen voor je emoties. Bron: o.a. versterk je helend vermogen (en de masterclass psycho immunologie) van Henk Fransen

De andere blogs in deze serie:

Deel 2 – smullen van je leven – je emoties
Deel 3 – Smullen van je leven – je gedachten
Deel 4 – Smullen van je leven – je relaties
Deel 5 – Smullen van je leven – je ziel