Angst om de liefde volledig toe te laten of de angst om haar juist kwijt te raken. In de blog ‘Bang voor de liefde: hoe komt dat kon je lezen over bindings- en verlatingsangst. Wegrennen van deze (oude) pijn is de basis voor het patroon van aantrekken en afstoten in relaties. Wegrennen omdat je de liefde niet echt durft toe te laten of juist helemaal in de ander opgaan omdat je bang bent verlaten te worden. Hoe het zich ook uit, de rode draad is meestal dat relaties veel gedoe en verdriet met zich meebrengen. Terwijl je diep van binnen misschien verlangt naar meer rust, stabiliteit en echte verbinding. Hoe ga je daar nou mee om?

Bewustzijn

Je kunt een relatie zien als een tennisveld, je speelt een spel met de ander maar hebt alleen maar invloed op wat er op jouw helft van het veld gebeurd. Je kunt de andere helft van het veld niet controleren, hoe graag je dat ook wilt. Het fijne is wel dat je wel invloed hebt op jouw kant van het net. Wat je denkt, hoe je je voelt en welke keuzes je maakt, hier kun je mee aan de slag.

Beseffen dat je het moeilijk vindt om jezelf echt open te stellen in een relatie is de eerste en belangrijkste stap. Als je zonder oordeel kunt toegeven aan jezelf dat je bang bent, heb je vervolgens een keuze in hoe je hiermee omgaat. Je kunt besluiten dat je je patroon wilt doorbreken door je hart te willen openen. Hier is moed en mildheid voor nodig, elke dag opnieuw.
De keuze om je hart te openen voor de ander vraagt namelijk ten eerste dat je je echt durft te verbinden met jezelf. Met elk stukje van jou, niet alleen het lieve en het goede, maar ook het bange of boze deel van jou. Het deel dat zich verlaten voelt. Het benauwde deel, het boze deel, het deel dat zich schaamt. Als je beseft dat de ander alleen maar een spiegel is van wat er in jou leeft kun je 100% verantwoordelijkheid nemen voor dit gevoel. Dat je je partner niet verantwoordelijk kunt maken voor jouw gevoelens betekent ook dat hij of zij het niet op kan lossen. Dit kun je alleen zelf.

Startsignaal


In het samenzijn met je lief zijn er triggers die maken dat je in de angst schiet. Een opmerking waardoor je je benauwd voelt en weg wilt rennen. Of een moment waarop je meer afstand voelt tussen jou en je partner dan je fijn vindt waardoor je de neiging hebt om je vast te gaan klampen.
Precies dit moment, dit gevoel, deze angst is je startsignaal. Dit is het moment waarop je ervoor kunt kiezen om niet meer weg te rennen of jezelf te verliezen in een ander maar om er anders mee om te gaan.


Het is dus belangrijk dat je je eigen signalen gaat herkennen. Heb je opeens behoefte om zijn telefoon te checken? Sta je veel meer open voor contact met anderen? Voel je je afgesloten van de mensen om je heen? Ben je als een gek aan het werk? Probeer je steeds aandacht van je partner te trekken? Krijg je negatieve gedachten over hem of haar? Of heb je het simpelweg de hele dag koud? Je mag gaan ontdekken wanneer jij je uit verbinding voelt met jezelf – en dus uit verbinding met de ander – en wanneer je bang bent. Als je jouw specifieke signalen herkent kun je ze gebruiken om je bewust te worden van wat er aan de hand is. Zo worden het kadootjes, kleine richtingaanwijzers naar de oplossing.

 

Even stil staan

Op het moment dat je jouw signaal opmerkt en de neiging hebt om in je oude gedrag te schieten kun je – letterlijk – stil gaan staan en jezelf afvragen: wat gebeurt er nu? Wat ben ik aan het zoeken in mijn partner? Waar gaat het echt om? Je kunt besluiten je gebruikelijke gedrag uit te stellen en eerst tijd te nemen voor jezelf. Op je eigen helft van het tennisveld te blijven.

Je ego zal dit niet zo leuk vinden en zal misschien nog harder gaan schreeuwen dat je iets moet doen. Nu! Stop en haal even diep adem. Erken de stem van je ego, die graag kiest voor instant bevrediging en kijk of het toch lukt een pauze te nemen. Er is namelijk nog een stem, de stem van je hart. Deze zachte, fluisterende stem kiest voor duurzame, structurele verandering en echte liefde. De stem die je kan helpen hieruit te komen. Jij alleen kunt kiezen naar welke stem je wilt luisteren vandaag.

 

Waar gaat het echt om?

Als je kunt stoppen je partner de schuld te geven van hoe jij je voelt kun je gaan voelen waar jouw gevoel van gemis werkelijk over gaat. Je zult misschien ontdekken dat je je niet gezien voelt, eigenlijk heel bang bent om de rest van je leven alleen te blijven of juist dat je nooit meer vrij zult zijn. Durf je te gaan voelen dat er oude pijn zit die ervoor gezorgd heeft dat jij je bent gaan afsluiten? Dat je je misschien nooit gezien hebt gevoeld door je ouders of je al eerder op een andere manier verlaten hebt gevoeld?

Door jezelf al je emoties toe te staan kies je voor verbinding met jezelf in plaats van voor de vluchtroute. Het helpt om voluit te beseffen dat je iets gemist hebt en daar mag je gewoon verdrietig over zijn. Als je je verdriet en misschien boosheid durft te laten stromen geef je ruimte aan je hart en ontstaat er ook weer ruimte voor diepe gevoelens van geluk. Je hart openen voor jezelf betekent dat je je hart kunt openen voor een ander.
 
[thrive_leads id=’16975′]
 

Je gedachten onderzoeken

Als je stil staat bij wat je voelt kun je ook de tijd nemen om je gedachten te onderzoeken. Welke gedachten heb je? En zijn deze gedachten echt waar? Je bent ervan overtuigd dat de ander je niet meer leuk vindt.. is dat echt zo? Of je denkt dat je je nooit meer vrij zult voelen. Klopt dit?
Iets wat de ander doet triggert bij jou bepaalde gedachten, van waaruit gevoelens ontstaan. Deze gevoelens maken dat jij op de manier reageert zoals je doet. Als je je gedachtes kunt ontrafelen en ze kunt ‘ontmaskeren’ of omdraaien heeft dit invloed op hoe je je voelt. Je kunt dan ook een nieuwe manier van reageren kiezen. Je kunt onderzoeken of jouw gedachtes wel echt waar zijn en je kunt kiezen voor positieve affirmaties. Wil je hier meer over lezen? Dan is “The Work” van Byron Katie een aanrader.

Wat is jouw behoefte?

Ook hier gaat het weer over jouw helft van het tennisveld. Vaak heb je de neiging om voor de ander te denken of voor de ander te gaan voelen. Zo lijdt je jezelf af van je eigen pijn en lukt het ook niet goed om te voelen wat je zelf eigenlijk nodig hebt. Waar verlang je naar? Kun je dit voelen in je lijf? Als je niet goed weet wat je behoefte is kun jezelf meerdere keren per dag de vraag stellen: Hoe voel ik me nu? Wat vertelt mijn lichaam? Heb je het warm of koud? Heb je misschien honger of dorst of behoefte aan warmte?

De volgende stap is dat jezelf geeft wat je nodig hebt. Het is fijn te weten dat je hier niet voor afhankelijk bent van de ander. Heb je een dagje sauna nodig? Wil je even bellen en delen met een lieve vriendin? Heb je behoefte aan een arm om je heen? Maak met jezelf de afspraak dat je voor jezelf zorgen zult, no matter what.

Als je in je lijf gevoeld hebt wat je nodig hebt kun je dit ook met je partner bespreken. Je mag hierin dicht bij jezelf blijven, opmerken wat je voelt en wat je gedachten zijn en wat je fijn zou vinden om van je partner te ontvangen. De ander kan dan kiezen wat hij/zij hiermee doet.

Als je meer wilt lezen over hoe je je behoefte ontdekt, erkent en uitspreekt is het boek ‘geweldloze communicatie’ van Marshall Rosenberg een mooie aanvulling.

 

Wrok loslaten

Verbinding maken met je eigen hart gaat moeilijk als er hoge muren van wrok omheen getrokken staan. Het kan je helpen om te beseffen dat iedereen in jouw situatie, vroeger en nu, altijd doet of gedaan heeft wat hij/zij op dat moment kon. Dit bekent niet dat je hoeft goed te keuren wat de ander heeft gedaan maar dat je ervoor kiest jouw eigen pijn erover los te laten. Als je begrijpt waarom je je hebt gedragen zoals je deed en je pijn kunt erkennen kun je jezelf gaan vergeven en je muurtjes laten zakken. Je kon toen niet anders. En nu misschien wel. Geef jezelf de tijd die je nodig hebt. Op een dag zul je terugkijken en zien wat het jouw gebracht heeft, hoe moeilijk dat nu ook voor te stellen is.

 

Hoe ga je wel reageren?

Als je stil hebt gestaan, ontdekt hebt waar de situatie voor jou aan raakt, wat je gedachten zijn en wat je daadwerkelijke behoefte is heb je op meerdere manieren de verbinding met jezelf gemaakt. De situatie is misschien nog steeds hetzelfde maar je kunt nu besluiten er anders mee om te gaan. Waar je normaal misschien de neiging hebt om je vast te klampen weet je nu waarom je dit wilt doen en waar je eigenlijk behoefte aan hebt. Je kunt er dan voor kiezen om de ander juist los te laten en voor jezelf te gaan zorgen. Je kunt nieuwe gedachten over de situatie vormen en besluiten om iets heel liefs voor jezelf te gaan doen. Of je kunt met je partner bespreken dat je het spannend vind en dat je even wat tijd voor jezelf nodig hebt maar dat je wel weer terugkomt. Je hebt een keuze! De pure verbinding met jezelf geeft ruimte voor de ander. Doordat je op je eigen helft blijft kan de ander ook op zijn helft blijven en kunnen jullie elkaar in het midden ontmoeten. Met een open hart kan er liefde stromen naar jezelf en de ander.


Respecteer jezelf

Door al je gevoelens er te laten zijn en je behoeftes serieus te nemen geef je jezelf steeds meer de bevestiging dat je er mag zijn. Een ander kan jou geen eigenwaarde geven, dat kun je alleen maar zelf. Accepteren wie je bent, met al je angst en onzekerheid, is een prachtige stap in het proces van heling. Je bent uniek, er is niemand zoals jij. En de grenzen en behoeftes die jij voelt zijn ook uniek en die mag je zelf bepalen.

Je mag vallen en je mag opstaan. En dat gaat zeker gebeuren. Het kost tijd om een jarenlange manier van (over)leven te veranderen. In periodes dat je zonder relatie bent voel jij je misschien top, spontaan genezen van je angst. Tot er een nieuwe partner komt, dan gaan alle knopjes weer ingedrukt worden. En dat is lastig en pijnlijk en tegelijkertijd fantastisch. Want het biedt je keer op keer een kans om het anders te doen. Om te oefenen met in verbinding komen met jezelf, en daarna met de ander. Elk moment weer mag jij gaan voelen wat je voelt. Je mag mild zijn en lief en je verlangens en angst erkennen. En ook als je nog niet durft of stiekem nog heel veel voordeel haalt uit je oude manier van doen. Ook dat is ok. Geef jezelf de tijd. Wees trots op elke keer dat het lukt. En ging het iets je minder vandaag, dan probeer je het morgen gewoon weer!

 

Kiezen voor liefde

Als je liefde wilt ontvangen, geef dan liefde. In een situatie die moeilijk is kun je ervoor kiezen om te reageren met boosheid en kritiek of je kunt iets liefs zeggen. Liefde is een hele hoge, fijne energie die veel sterker is dan angst. In essentie ben jij liefde. Zelfs al heb je inmiddels heel veel inzicht in hoe je in elkaar zit en hoe je ermee om kunt gaan, zolang je gelooft dat de liefde buiten jou bestaat en dat je ervoor afhankelijk bent van een ander zal ook je angst blijven bestaan. Als je in verbinding bent met je eigen stroom van liefde dan creëer je voor jezelf de grootste veiligheid die er is. In het huidige moment, in het hier en nu kun je contact maken met je lijf, met je hart en voelen dat jij (onder alle laagjes pijn en angst) pure liefde bent. In plaats van elkaar nodig te hebben kun je liefde laten stromen en zo, elke dag een beetje meer, in vrijheid jullie relatie vormgeven. Op een manier die voor jullie allebei goed voelt.

Het enige wat je hoeft te doen is je steeds opnieuw voor te nemen om de aandacht op jezelf te richten en daar de verbinding aan te gaan. Zonder oordeel. Mild en zacht. In liefde.