Dit lijstje kreeg ik ooit via een haptonoom. Dat was wel een ware wake-up call voor mij. Ik deed op dat moment maar 1 punt van de hele lijst. Nu ik er veel meer doe, voel ik me natuurlijk beter en gaat alles ook echt soepeler. Hier komt het lijstje. Loop het maar eens na…

Vuistregels voor het verminderen van stress

1) Werk per dag niet meer dan 10 uur
2) Besteed per week minstens anderhalve dag aan iets anders dan je werk
3) Trek minstens een half uur uit voor elke maaltijd
4) Eet langzaam en kauw goed
5) Ontwikkel de gewoonte naar ontspannende muziek te luisteren
6) Doe minstens twee keer per dag een ontspannende meditatie
7) Maak er een gewoonte van langzamer te lopen, te praten en te bewegen
8) Laat merken dat je het leuk vind als je iemand ontmoet
9) Ga 1 keer per jaar op vakantie om ‘weg te zijn van alles’
10) Zorg dat je minstens 4 x 10 minuten per dag aan beweging doet. Liefst buitenhuis.
11) Zorg voor een gebalanceerd dieet
12) Vraag om advies als je (sexuele) problemen hebt in je relatie
13) Als je niet tevreden bent met je werk, maak de balans op en kijk naar andere mogelijkheden
14) Ga een hobby doen die creativiteit vereist en niet prestatiegericht is
15) Neem regelmatig een massage of ga op yogales
16) Richt je op het heden, sta niet te lang stil bij het verleden of de onzekerheden van de toekomst
17) Maak eerst iets af voordat je aan het volgende gaat beginnen
18) Geef op een open manier uiting aan je gevoelens
19) Zorg dat het werk binnen binnen een realistisch tijdsbestek gedaan kan worden, stel het anders uit tot morgen
20) Neem de verantwoordelijkheid voor je leven en laat je geluk niet afhangen van drugs of medicijnen