Positiviteit kun je aantrekken. Door middel van spirituele tips, maar ook door hele aardse. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet, zodat je ze kunt toepassen in je (drukke) dagelijkse leven. Tien tips voor meer positiviteit!

Affirmaties

We doen het allemaal weleens voor iets belangrijks: hardop zeggen ‘je kunt het!’. Zulke positieve gedachten kun je vaker uitspreken. Ze beïnvloeden namelijk je onderbewuste en helpen je zo bij het bereiken van je doel. Ik ben gezond. Ik leid een gelukkig leven. Ik heb een baan die bij me past. Ik heb een fijn thuis. De woordjes ‘wil’ en ‘hoop’ mag je bij affirmaties vermijden, je hébt het namelijk al bereikt, en als je dit vaak genoeg zegt of opschrijft komt het daadwerkelijk naar je toe. Misschien niet 100 procent zoals je het in gedachte had, zoveel kun je tenslotte ook weer niet bereiken met enkel denken, maar wel in grote lijnen. Gedachten veroorzaken gevoelens en als je het echt voelt, wordt het heel vaak waarheid.

Dankbaarheid

Kies iedere dag een moment waarop je uitspreekt waarvoor je dankbaar bent. Hardop, op papier, in je hoofd… zolang je het maar benoemt. Bijvoorbeeld voor je de dag begint of juist voor het slapengaan. Bedenk waar je allemaal dankbaar voor bent in je leven. De grote dingen, de kleine. Alles wat in je opkomt. Je zult zien dat je de dag en je leven positief gaat bekijken, of in ieder geval positiever dan je het wellicht in eerste instantie zag.

Visualiseren

Hoop je op die nieuwe baan, dat leuke appartement, of misschien gewoon iets positiefs in je leven? Visualiseer het dan. Zie jezelf zitten achter dat bureau, zie jezelf koken in je nieuwe keuken, zie jezelf lachen tijdens een gezellige avond met vrienden. Geloof het! Ook door te visualiseren beïnvloed je je onderbewustzijn en werk je toe naar wat je heel graag wil. Seeing is believing.

De drie r’en

Stiekem weten we het allemaal, maar soms vergeten we het weleens, zeker als we niet zo lekker in ons vel zitten of in de put: om weer positief in het leven te kunnen staan is het belangrijk dat je (zoveel mogelijk) gezond bent. Rust, Reinheid en Regelmaat. Ga daarom regelmatig op tijd naar bed, beweeg meerdere keren per week en zorg voor goede voeding. Een (zoveel mogelijk) gezond lijf betekent een gezonde geest en meer ruimte voor rust in je hoofd. Lees: positieve gedachten.

Me time

Af en toe heb je tijd voor jezelf nodig. Om weer op te laden, tot rust te komen en misschien zelfs weer te weten wat je echt wil of nodig hebt. Zorg daarom geregeld voor leuke dingen in de agenda. Een dagje weg met vriendinnen, een weekendje spa, een dagje shoppen, de hele avond films kijken of een boek lezen… Lastig soms, met druk schema, maar het zorgt wel voor een flinke dosis fun in je leven en dat hebben we allemaal nodig. Work hard én play hard!

Vrouw-zijn

Een beetje in het verlengde van de vorige tip, maar belangrijk genoeg om apart te noemen: verzorg jezelf goed. Niet alleen door gezond te eten en voldoende te bewegen, maar ook door niet te vergeten om vrouw te zijn. Smeer je regelmatig in met een lekkere bodylotion, neem een bad, lak je nagels, spuit een fijne parfum op en draag mooie kleding én lingerie. Als je je goed voelt, kun je veel meer aan en sta je meer open voor positiviteit. Who run the world? Girls!

Fijne mensen

Omring jezelf met fijne, positief ingestelde mensen. In real life, maar ook op social media. Kijk eens kritisch in je agenda en je vriendenbestand en bedenk van wie je echt blij wordt, van wie je energie krijgt, maar ook welke mensen je juist energie kosten. Contacten verbreken is misschien wat kort door de bocht, maar zorg er wel voor dat je meer te maken heb met positieve en inspirerende mensen dan met negatieve en zware personen. Positiviteit is besmettelijk, dus maak daar gebruik van.

Yoga

Uiteraard is sporten in zijn algemeenheid goed voor lichaam en geest. Je komt beter in je vel te zitten, het maakt je hoof leeg en het zorgt voor de aanmaak van endorfine. Wil je niet alleen bewegen maar ook je geest trainen, kies dan voor yoga. Tijdens deze sport beweeg je namelijk niet alleen, je leert ook je lichaam en geest te beheersen. Het brengt je dichter bij je ware zelf en hebben we dat niet allemaal nodig om positief in het leven te kunnen staan?

[thrive_leads id=’16975′]

Mediteren

Zoals je in de sportschool of met een stuk hardlopen je conditie traint, train je met mediteren je brein. Wetenschappelijk onderzoekt toont aan dat er tijdens mediteren verschillende dingen gebeuren in onze hersenen. De delen die zorgen voor angst of pijn worden bijvoorbeeld minder actief en de delen die staan voor tolerantie juist actiever. Wanneer je geregeld mediteert, staat je brein vaak in ‘rust’, gaat je geheugen beter werken en wordt je zelfbewustzijn groter. Mediteren vermindert stress en leert je open te stellen voor je ware zelf. Precies de ingrediënten die we nodig hebben om positiever in het leven te staan. Zie je er tegenop om te gaan mediteren of vind je het moeilijk? Bedenk dan dat het niet iedere dag hoeft en ook niet per se in lotushouding. Zoek een frequentie, manier en plek die voor jou werkt en vind je eigen rust en positiviteit.

Lachen

Last but not least. Lisa zei het eerdere deze maand al: lach! Als je lacht ben je namelijk niet alleen mooier, het zorgt ook voor de aanmaak van endorfine, het ‘happy hormoon’. Zelfs als je niet écht vrolijk bent. Door regelmatig (nep) te lachen, bijvoorbeeld in de auto, of gewoon achter je computer, laat je je hersenen geloven dat je vrolijk bent en wórd je ook daadwerkelijk vrolijk. Optrekken dus, die mondhoeken. Smile! 🙂

Uiteraard zijn er nog veel meer manieren om positiever in het leven te staan. Gelukkig maar! Waar pep jij je humeur en je spirit mee op? Laat het ons weten!